Tuesday, July 7, 2015

Maaf, Aku Dah Buat Salah!


Assalamualaikum

Apa perasaan anda bila anda dapat tau y anda dah mengecewakan hati org y sgt anda sayangi?
Apa cara y terbaik anda akan lakukan untk menebus kesalahan anda?
Apa cara yang akan anda lakukan untuk memulihkan keadaan?
Apa perkara terbaik y anda boleh buat untuk mengembirakan smula hati mereka?
Adakah lagi secebis kemaafan bagi segala kesalahan y telah anda ulangi?
da la nak raya ni mcm mne la nk hadapi semua ni?
macam mne nak hadapi diorg?
macam mane nak hadap semua ni?

sedangkan aku pun xsenang nak maafkan org y dah buat salah dkt aku
belum lg cakap psl org y menyakiti aku, menyusahkan aku, mempergunakan aku
tapi aku bukan pendendam, aku cuma memendam rasa
marah aku kejap jek
klu org tu mintak maaf, cakap leklok dgn aku,
dlm mse y terdekat dorg xulang keslhn dorg
aku dah ok dah..
asalkan aku dah lupa dan mmg aku cepat lupa pun
cpt lupa menda y xbaik n negatif org buat kat aku
ye ke? ke aku cover line? hmmm.. depend..

contohnya aku boleh jek kawan dgn ex xyz aku, as kawan biasa, stlh apa y dia dilakukan dkt aku, mula2 mmg susah tapi as time passed, aku dah bole terima hakikat n let bygone be bygones..
aku ok2 je la
ntah la... aku xsmpai hati nk marah org lame2..
dendam kesumat akan memakan diri sndri
aku nk hidup happy happy jek


memaafkan n dimaafkan
aku manusia biasa dia pun manusia biasa.. masing2 xsempurna, masing mesti ada buat salah,
aku bukan maksum, nk menilai n nk menjatuhkan hukuman pada org..
aku sendiri pun xsempurna n sering kali buat salah..
tapi aku belajar untk memaafkan..
aku belajar untk memahami n menerima kekurangan,
aku belajar mempercayai n jadi org y lebih bertolak ansur..
aku tau aku xkan rugi apa2..
tu klu org buat salah dgn aku

masalahnya skung aku y dah buat salah
aku adalah seorg pesalah
bersalah kerana telah mungkiri janji
bersalah kerana tak menjalankan tanggungjawab aku seperti y diamanahkn dgn baik

sebagai seorg hamba
sebagai seorg anak
sebagai seorg adik
sebagai seorg pelajar
sebagai seorg protege
sebagai seorg manusia

aku bersalah terutamanya pada diri aku sendiri..
aku mensabotaj diri aku sendiri
ada kemaafan ke bagi pesalah seperti aku?
ada keampunan ke bagi pesalah seperti aku?
ada jalan keluar ke bagi pesalah seperti aku?
ada jalan penyelesaian ke bagi kesalahan y telah aku lakukan?
apa yang harus aku lakukan?

macam mana aku nak berdepan dgn semua consequences dri tindakan bodoh aku sblm ni?
apa perkara pertama dan utama y perlu aku lakukan?

aku tak kan pernah berputus asa
aku nampak ada jalan untuk mencapai kejayaan tu
tapi aku tak boleh melangkah keluar dari kegelapan y aku cipta sendiri ni

ibaratnya..


dalam perjalan ke sesuatu destinasi aku terleka dan terbabas dan terjerumus dlm satu lubang y sgt dlm dan sgt besar.. perjalanan menuju ke destinasi utama terbantut.. hari demi hari.. malam berganti siang.. bulan berganti matahari bergitu lah selanjutnya... tiba2 aku rasa sgt kerdil dan bagaimana org sekerdil aku ini dpt keluar dri lubang y dlm lagi besar ni.. aku nampak arah cahaya di mne aku sepatutnya pergi untk lepaskan dri dari lubang ni.. tapi aku? aku memilih untk meratapi nasib.. hari demi hari detik masa saat berlalu dgn bergitu saja.. sampai masa y ditetapkan aku masih disitu...
yang melalui jalan itu hanya mampu melihat dan terus melepasi lubang itu dgn perjuangan masing2.. semakin lame aku rase semakin sendirian... apa yang harus aku lakukan?


apa y aku harus lakukan di situasi aku ni.. semua org y aku sayangi mengharapkan aku sampai ke destinasi.. semua org menunggu aku di tempat y aku tujui..
tapi aku masih disini.. meratapi nasib...
aku tahu aku terjatuh, aku tau ada jalan keluar tapi aku hanya berfikir dan terus berfikir cara untuk keluar tapi satu tindakan pun x aku ambil....aku sedar tapi aku tak mampu nk move on..


or start finding any thing or use all my guts to climb up n keep on track..
what am i suppose to do right now...why i keep asking that question?
why cant i just start digging or jumping or climbing or
anything at all that makes me closer to the end...
how can i end up live my life uselessly and unproductively....


i just dont know in what way i am gaining in..
i am sure in this life there no such thing of being useless
i know sebagai seorang hamba kita akan di uji dgn pelbagai jenis kesusahan
i might not be gaining in the way i think i should
maybe in the other way that i dont even know that i need
Allah knows better..

Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan 
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, 
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui” 

but how can they get this point
how can my love will understand the harden ship that i have go though
coz its seriously unseen..
dlu aku physically sick, blh tgk aku sakit, masuk hospital, warded..
now i am fine physically but i am mentally sick...
i've been struggle so much before
i dont know why i should have to face other sickness too
i name it my self as mental destruction, mental sickness..

i never hope i have to face this kind of sickness again
people will just say that i am malas n keep cari alasan n xnk usaha
sedangkan i myself hates me being like this..
i can feel deep inside i am crying to death
i feel betrayed by my own self
coz i cant accept not trying
i cant accept losing
i cant accept being stupid
i cant accept my self being such a loser

running away from problems does not solve any problems
thats the fact that we should accept

Please accept the fact that there's no straight line to success


i think now i am going through that kind of road, the road of crash n trouble n difficulty 

i makes mistakes i creates problems
i should be blames? am i?
people can get mad at me at my flaws n fault? aren't they?
dont cry..!
just face it.. move on n betul kan keadaan...


accept the fact that u made mistakes
accept the fact that u still need to fight
accept the fact that success is not a distance but a journey
accept the fact that the road to success is always a step forward when u start working on it

Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”


InsyaAllah.. fighting!!
apa pun consequence nya i'll face it bravely
i'll accept every single things that comes
as long as i can survive n keep going
im stronger, stronger than i'll ever be..
i'll find the ending to the starting that i ever made
its my own choice my own responsibility to make dreams come true..

Qs. Al-Baqarah : 155
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, 155 yang bermaksud:
"Dan Kami uji mereka dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan pengurangan daripada harta mereka, jiwa dan buah-buahan. Maka berilah berita gembira pada orang-orang yang sabar."

percayalah janji Allah itu pasti, redho,sabar n terima takdir Allah dgn hati y terbuka
Maka ujian yang datang, kita pasti tidak akan berputus asa dan berasa lemah jika kita redha dan sabar menerima ketentuan Allah. Bahkan, ujian yang datang menguatkan lagi iman dan keyakinan kita kepada Allah s.w.t. dan janji-Nya.

Qs. Al-Baqarah : 155
Allah sambung ayat ini dengan firman-Nya:
"Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan
Innalillahi Wa Inna Ilaihi Raji'un 
(Sesungguhnya kami adalah milik Allah, dan kepada-Nya lah kami dikembalikan.)"

janji Allah itu pasti

keep learning
keep fighting
keep going
keep doa

Innalillahi Wa Inna Ilaihi Raji'un 
(Sesungguhnya kami adalah milik Allah, dan kepada-Nya lah kami dikembalikan.)

Allahuma ajurni fi musibati, wakh lufli khairan minha
(Ya Allah, berilah ganjaran kepadaku atas musibah yang menimpa ini, dan gantikan untukku sesuatu yang lebih baik daripadanya)

*tiada satu pun ujian dalam dunia ini, melainkan untuk menghapuskan dosa kita dan meninggikan darjat disisi Allah SWT.

  
insyaAllah

    "Keep Learning ~~ Keep Smiling ~~ Keep Sharing~~Keep In Touch"

16 comments:

  1. Wah panjangnya. Mesti betul2 dari hati ni

    ReplyDelete
  2. just admit yr mistake, belajar dr kesilapan.

    ReplyDelete
  3. manusia...begitulah... tiada kesempurnaan... namun kesilapan itu bukan mengajarnya untuk berpatah arang...

    ReplyDelete
  4. udah saya follow :) d tunggu follbacknya ;)

    ReplyDelete
  5. La Tahzan Fifie . Nik doakan semoga semua dipermudahkan . Terima kasih untuk entry kali ini . Tertusuk kat hati Nik . May Allah bless you ye .
    Btw rindu fifie juga .
    Nik dah tukar url tau
    http://ceriteranik.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. awat ni.. stiap manusia xpnh lepas dri kesalahan.. kt baiki dan atasi..

    ReplyDelete
  7. Tiada manusia yang tak buat silap..minta mmaf dan jangan ulangi lagi..yakinkan pada mereka yang kita dah sedar dr kesilapan itu :)

    Fie, xnak sedih2 ye :)

    ReplyDelete
  8. memang tengah sedih ni...tak apa awk..memang biasa benda ni jadi..sebagai pngalaman utk kita...kan pengalaman tu sebaik2 guru..:) ape pun kene be strong okay... :)

    ReplyDelete
  9. Semoga dapatmengharungi apa2 pon dengan sabar :)

    ReplyDelete
  10. Setiap org melakukan kesilapan..:) no worries..

    ReplyDelete
  11. deep.. menyentuh..

    QS {2:216&286} :')

    ReplyDelete
  12. Perkongsian yg sgt menarikk.. Jika kita jatuh sekali bangunlah dan tidak jatuh untuk kali kedua

    ReplyDelete
  13. manusia mmg x lari dari buat silap fifie kan. tapi kalau kita berani admit kesalahan kita tu & mintak maaf secara ikhlas, inshaAllah org tu akan maafkan.

    ReplyDelete

SweetMuslimah.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...