Sunday, December 2, 2012

me short update..

Assalamualaikum... hai hai hai dear all...
    afte so so long.. bru terase nk menulis blk. acuatlly nk menulis. terfikir. terada cerita nk tulis tapi bila da bukak nak update selalu nya kan jadi cmnie.. ta tau nk tulis psl ape sume idea lari jauh dri jari jemari yang nk menaip nie..hmmm..

    ape pn today means oficially laa dah masuk 3 bulan aku practikal kat snie... afte so so long dgn mcm2 mslh dan dugaan dah cecah 3 bulan... mase brlalu dgn cepat.. latihan industri maksud nya menempuhi satu alam yg lain dri alam y aku biasa lalui sblm nie.. alam pra-pekerjaan..bg aku y 1st time nie mmg ase lain sgt2x laa.. tapi bile aku tgk org2x lain lg mcm real.. kat sni aku mula2x nya di treat mcm ape je.. tapi bile lme2x da bole adapt ngan environment tu rse mcm ok laa. da get use to it laa.. sikit2x lme2x jadi bukit kan.. i have to try my best.. but seyes ly seyes.. actually kata2x aku kat atas tu tipu je sume.. hmm.. actually aku just bljar how to adapt wid people all walks of life.. communication skill is hopefully improved.. y lain if talk about work.. hmmm.. naaadaa.. xda.. not for working.. all the days only play play play n play.. ape nk jadik ntah...

    lately means i got only 2 and half month stay in there as trainee. after that i dont know where am i heading to. btw dont talk about that yet. so if u all remember my latest update, my disappointment, my regret ness, my bad, my what so ever.. dlu that is likely impossible but by then actually i can do it.. i actually can face it all.. things actually getting better if we take it positively. i hope that i wont ruin anything for my other half way. ya Allah please bless me.

   i should know where i stand and what should i do. anything at all must face with positive attitude. fighting!!!






Wednesday, September 5, 2012

hari-hari ku..

   salam satu hari, salam satu Malaysia. ternyata hari hari ku tak sesenang mata yang memandang... tak sesenang hati yang memikul.. ternyata aku tak senang. tak senang ngan kehidupan dan perjalanan hari hari ini.. ternyata dan ternyata lagi aku harus melakukan sesuatu atau bertindak dengan bijak.



    tapi yang pasti, aku tak pasti.. tak pasti dengan ape2 saja keputusan y bakal di ambil nanti.. tak paham dengan cara layanan org terhadap aku. tak paham dengan cara org melihat aku. tak tau ape y mereka expect aku bwt... xpaham bg org y ske membeza2 kan aku dengan y lain.. xpaham dengan situasi skung. xpaham dengan atmosphere ini.. xtau klu ini juga ade lah salah aku atau sebalik nya..

   tolong lah bercakap wahai situasi kata kan lah ape y harus aku lakukan.. bercakap lah wahai situasi kata kan lah ape yang harus aku  kata kan.. katakan lah situasi ape dan ape... kata kan lah pada aku harus kah aku terus melabuh kan diri ini di sini.. ternyata perit bagi ku menelah kata2 durjana itu! ternyata tak semudah itu!

   bila berkata-kata harus lah se sedap mulut, se sedap rasa. supaya orang yang mendengar pown terasa kesedapan nya.. terima kasih kerana berkata-kata.. semoga kata-kata itu boleh menaik kan semangat aku untuk terus jadi yang terbaik dalam hidup aku.. tak de yang lebih baik daripada mengatakan there is always ways for improvement.. jgn ckp saja... prove ok.. yang pasti aku tau aku tak selemah itu..


    mungkin ini kenyataan. hidup berkeluarga.. oppss berkeluarga..? yea berkeluarga dengan manusia dekat offis ni.. hari ni baru hari ke-3 aku kat sini.. tapi tu laa org dah kata mcm tu kat aku.. ape aku nk bwt.. tape.. i try my best to be the best.. to get to know u all and understand ur needs.. yeah betol aku mmg tak tau nk jdk mcm mne.. how is dat.. nak adapt ngan sume or all walk of life here.. abg, kakak, mak, ayah, nenek, datuk, tok wan... sume ade.. aku tak berapa nk paham surrounding ni.. tak tau mcm mne nk adapt.. aku tgh cuba dan org dah ckp aku kera sumbang... wat derrrrrrrrrr!!! terase diri ini sgt kerdil and sendirian... i try ok.. i try.. bagi aku masa..

    salah aku sebab tak faham environment kerja aku rasa.. culture shock... working life is different than study life and it true mmg xde y lebih best dri student life.. kita ta ya nk pk org lain.. tak ya nk pk nk respect sape2.. xya nk pk nk jadi mcm mne.. boleh jadi jew diri sndri... skung nak tak nak.. i have to do something.. improve my communication skill.. improve my way of thinking.. improve my ways of expecting things.. i have to learn something.. something from here.. the thing is dat i wont give up n will give in.. i try.. i try...

   malang sangat kah naseb aku tahun ni.. kehilangan dan terus kehilangan.. malang kah itu..?? malang kah..?? di kala aku mula menyukai nya dan aku kehilangan nya. di kala aku mula bangkit dan berdiri semula.. sekali lagi aku harus hadapi kekurangan penurunan prestasi pelajaran aku.. di kala aku mula bangkit di kala itu juga ade sbb untuk aku jatuh kembali.. di kala itu juga aku kehilangan lagi.. kehilangan dompet.. dompet y sekian lama berjasa pada aku since matric lagi.. mean dia dah dgn aku selama 4 tahun... dan aku kehilangan dia dan segala di dalam nya... (di tanggal 31/8/12) hilang lah segala isi dompet itu-ic/lesen/atmcard/studentcard... akan kembali kah ia kepada aku..?? doa kan jew la... [maaf ter melencong sekejap]



   tak senang nak senang. tak susah nak susah. 

    what passed is passed what's next is more important.. boss is boss.. senior is senior.. junior is junior.. oldest is oldest.. youngster is youngster.. where i have to learnt to respect.. where i have to learnt how to express.. where i have to learn to say yes better than to say no.. where i have to feel free even it is not.. i have to try.. try to get out of my what so called comfort zone.. where i have to give more than to take.. because i am here not to feel free.. not even to feel easy or to feel like family but i am here as some one who are starving for knowledge.. starving for more skills to improve my life and my self it self... i am me.. i need knowledge.. i am a small kid with a big heart.. so no hurt feeling no way.. i am a small kid n i am starving for knowledge.. i am no one here but i will try to be some one soon.. the thing is that this is the new things that will make my day soon.. i try.. n keep trying.. fighting!! keep fighting!!

SEMOGA TUHAN MEMBERKATI KU SELALU..


Friday, August 24, 2012

Selamat Hari Raya




di kesempatan ini ingin mengucapkan

Selamat Hari Raya Adilfitri
Maaf Zahir Dan Batin

p/s hasil lukis-lukis n edit-edit sesuka hati ku... 
lawak kan... 
tau dah... 
btw SMiLe aje... ^__^

Thursday, August 16, 2012

Jawapan Bagi Segala Kekusutan...


Merungkai segala persoalan yang berada di benak fikiran...
Dikala prestasi diri ini tidak stabil.
Jom muhasabah diri. 




KENAPA AKU DIUJI ??
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.


KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui


KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
AL-QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA FRUST???
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya holat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata

APA YANG AKU DAPAT ???
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal”


AKU TAK SANGGUP !!!!
AL-QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12

“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”



dan segudang pertanyaan lagi yang keseluruhannya pun dapat dijawab oleh Sang Pemilik Semesta Alam. Nah, cukup jelaslah bahwa Allah lah yang memberi kita cubaan permasalahan, pastilah Allah akan menurunkan pertanyaan beserta jawabannya! 
Hanya Allah sandaran manusia...





baca lah doa ni bile berade dlm kesusahan.. 
 Ya Allah berikan lah aku ganjaran di atas musibah ini, dah gantikan yg lebih baik darinya.. 
Beriman lah, kemudian tawakal..

peringatan buat diri yg selalu terlupa..
bergantung lah sepenuhnya pade Dia
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik pula bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"
[al-Baqarah:216]


before i enclose this entry.. 

sedar x...??
lagi 3 hari lagi... kan..?
ya Allah cepat nya mase berlalu...
ape laa y dah aku lakukan hampir sebulan bulan ramadhan nie..
am i improving into a better person..??
maanfaat kan lah hari2 terakhir ni...
Lagi 3 atau 4 hari lagi Ramadhan akan meninggalkan kita, masih berpeluangkah kita melaluinya ? 
Hanya Allah yang Maha Mengetahui.. 

mungkin ini yang terakhir kali nya bg aku...
tolong maaf kan aku jika ade y terguris n
salah silap aku... maaf...
last but not least..
bwt y terbaik dan jadi lah y terbaik..

Me gonna miss ya RAMADHAN :'( 


Friday, August 3, 2012

Solat Sunat Terawih : Malam 16 Hingga akhir Ramadhan




Malam 16 Hingga Akhir Ramadan

Rakaat Pertama
Rakaat Kedua
ª  al-Fatihah
ª  al-Qadr

ª  al-Fatihah
ª  satu surah yang bermula dari surah at-Takasur hingga surah al-Lahab.
Susunan surah2 adalah seperti :
1. Al-Takatsur
2. Al-Asr
3. Al-Humazah
4. Al-Fil
5. Al-Quraisy
6. Al-Ma’un
7. Al-Kautsar
8. Al-Kafirun
9. An-Nasr
10. Al-Lahab

nampak nya lame tak lame mlm ni da masuk malam yang ke 15.. malam esok da boleh start baca surah    al-Qadr bnyk2.. 


anything can refer here -- CLICK





KELEBIHAN KELEBIHAN SOLAT TERAWIH

Malam 1 : Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah S.W.T

Malam 2 : Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang bersembahyang terawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman ).

Malam 3 : Berseru Malaikat di bawah `Arasy supaya meneruskan sembahyang terawih terus menerus, semoga Allah mengampunkan dosa kamu.

Malam 4 : Memperolehi pahala sebagaimana pahala orang² yang membaca kitab² Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam 5 : Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang yang bersembahyang di Masjidil Haram, Masjid Madinah dan Masjid Aqsa.

Malam 6 : Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat² yang tawaf di Baitul Makmur ( 70 ribu Malaikat sekali tawaf ), serta setiap batu² dan tanah² mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa² orang yang mengerjakan sembahyang terawih pada malam ini.

Malam 7 : Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa A.S serta menolong Nabi Musa A.S menentang musuh ketatnya Firaun dan Hamman.

Malam 8 : Allah mengurniakan pahala orang yang bersembahyang terawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim A.S.

Malam 9 : Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

Malam 10 : Allah S.W.T mengurniakan kepadanya kebaikkan di dunia & di akhirat.

Malam 11 : Keluar ia dari dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baru dilahirkan.

Malam 12 : Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).

Malam 13 : Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap² kejahatan dan keburukkan.

Malam 14 : Datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta Allah tiada menyesatkanya pada hari Qiamat.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Malam 15 : Semua Malaikat yang menanggung `Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam 16 : Allah S.W.T tuliskan baginya terlepas dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.

Malam 17 : Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang berterawih pada malam ini sebanyak pahala Nabi².

Malam 18 : Seru Malaikat ; Wahai hamba Allah, sesungguhnya Allah telah redha kepada kamu dan ibubapa kamu (yang masih hidup atau mati).

Malam 19 : Allah S.W.T meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

Malam 20 : Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang² solehin.

Malam 21 : Allah S.W.T membina sebuah istana dalam Syurga daripada Nur.

Malam 22 : Datang ia pada hari Qiamat, aman daripada tiap²dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Mahsyar).

Malam 23 : Allah S.W.T membina kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada Nur.

Malam 24 : Allah S.W.T membuka peluang 24 doa mustajab bagi orang yang berterawih pada malam ini.( lebih elok berdoa ketika dalam sujud)

Malam 25 : Allah S.W.T mengangkat daripada seksaan kubur.

Malam 26 : Allah S.W.T mengurniakan pahala pada orang yang berterawih pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.

Malam 27 : Allah S.W.T mengurniakan ketangkasan melintas atas titian SiratulMustaqim seperti kilat yang menyambar kepada orang yang berterawih pada malam ini.

Malam 28 : Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di Akhirat.

Malam 29 : Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.

Malam 30 : Allah S.W.T memberi penghormatan kepada orang yang berterawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman ;

Wahai hambaKu: makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini di dalam Syurga, mandilah engkau daripada air Syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad 
S.A.W yang bernama (Al-Kautharâ)



Skung kte kat sni... 
esok da genap stgh bln kte berpuasa.. 
ape perasaan..?? xsedar kan... 
hmm.. cpt btol mse berlalu....
semoga ape y di usahakan 
dieterima, diredhai dan diberkati 
oleh Allah swt.. 
insyallah...

Monday, July 23, 2012

Ramadhan : Malam 4

Malam 4 : 
Memperolehi pahala sebagaimana pahala orang² yang membaca kitab² Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.



cubalah sedaya upaya untuk jadi yang terbaik... 
berubah lah untuk kebaikan...

fighting!!




btw.... today... tetibe... feel grateful having such friend y sgt bertimbang rase n caring... <3 <3 <3 bersyukur sgt... tengs kawan... i berbuka sorg2 lagi hari nie... seronok sgt... huhu.. masak sedap2 laa skit mkn sorg nie... hemm... chill saje dong... fighting!! the power of +ve +ve thinking come to me right now... really in need... fighting! fighting!!
btw.. still... no hurt feeling... no worry... 




xpew.. mesti ade hikmah di sebalik sesuatu itu... insyallah..



jom terawih mlm nie..

selamat berbuka semua...

Sunday, July 22, 2012

Ramadhan : Malam 3

Malam 3 : Berseru Malaikat di bawah `Arasy supaya meneruskan sembahyang terawih terus menerus, semoga Allah mengampunkan dosa kamu.



Top 8 ways to boost your Ramadan spirit this year ... 

1. Dua

Ask Allah to make this the most awesome, spiritually uplifting Ramadan you've ever had. Only He can make it happen and relying on Him completely is one step in boosting our spirits.

2. Quiet your mind, turn off the...

TV, internet, radio, cell phone, pager, iPod, etc. No, not all day, but for at least 10 minutes a day. Find a quiet place, close your eyes and connect with God. At first, your mind will swirl with the useless and not-so-useless info in your head. But force it to think of three things in these few minutes:

a. Allah

b. your purpose in life

c. are you living your life on purpose?

Do this every day of Ramadan if you can. If that's not possible, try it at least three times a week.

3. Learn about great Muslims

Even if you've read it before, . Read about or listen to the story of a Companion daily. Well-written and short, this is a wonderful way to see how other Muslims retained their strength of faith against incredible odds. A sure-fire spirituality booster.

4. Connect to the Quran

The Quran is God's way of talking to us. It's one of the most important keys to spiritual upliftment. This Ramadan, connect to the Quran in a new way. If you already read Quran regularly, perhaps you can choose a new theme to focus on or select a Surah you haven't read in a while. If you don't read Quran regularly, maybe you can read just two minutes of Quran a day, reading only from the first page you encounter when you open up the Book.

In addition, try to keep a Quranic journal to record your reflections, questions, thoughts, etc. about what you've read.

5. Take care of others

Whether it's someone who's away from their family, a person who's having problems with a spouse or their kids or a fellow student struggling with their grades, make an extra effort this Ramadan to help others out. The spiritual boost you get in return is well worth it.

6. Feed the hungry

While your stomach shrieks in protest, give that panhandler some change, volunteer at a soup kitchen, get involved with your local food pantry or make a couple of bag lunches to give to the hungry you meet on your way to school or work. And don't forget the survivors of Hurricane Katrina, as well as those suffering from hunger in Niger and Mali.

7. Give up one lifelong bad habit

Ask yourself what some of your defining traits are. Then decide which is the worst of them. Is it a hot temper? Apathy? Laziness? Impatience? Whatever it is, use this Ramadan to put an end to it. Practice the opposite of your bad habit every day until the end of the month. By then Insha Allah, you'll look back and be amazed at what a change you've made for the better.

8. Use those Nights of Power

The last ten nights or Ramadan aren't called the Nights of Power for nothing. Use these precious times for deep, heartfelt Dua (supplication),self-analysis, reflection and serious thought.

try ur best to be the best...

well.. well.. well.. hmm.. hari nie i am lonely... lonely or mrs lonely... i am nobody all on my own... berbuka bersame blog aku nie jew.. all alone... mmg laa first time lagi in life ne berbuka sorg2... pertanyaan mne y lain2... dorg sume xde k...? yes.. me all alone jew sni... sedey.. sedey.... sedey... nk blk... nk blk... nk blk... tu la akibat nya bagi org y tak tau nk hargai mase... kan org dah soh bwt kje awl2 n cpt2... dah tu main2 lagi.. main2 lagi.. tgk kan da sedey tu... wawawawa.. sobs.. sobs.. sobs... T_T
xnk ulang kesalahan y sme lg.. tolong lah............ FiFie FeyCa... please wake up from ur sleep... please get out from wat u so called ur comfort zone... cepat siap kan kerja nie... n balik umah... stop all the un important feeling n all the rubbish work.. stop it k...

fighting!! fighting!! fighting!!


Share this Note with Others InshaAllah.
AssalamuaalikumWaramatullahi Wabarakatu


Saturday, July 21, 2012

Solat Sunat Terawih





Malam 2 : 
Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang bersembahyang terawih serta kedua ibubapa nya (sekiranya mereka orang beriman ).




so malam ni da masuk malam yang kedua puasa tahun nie... terase sikit sedey sbb 1st time solat terawih sowg2... tak pernah agy seumur hidup ni solat terawih sorg2... biasa mesti akan berjemaah tak kira lah dengan tok imam dkt masjid k surau k... mak or ayah k...  klu jauh sekali pun ade gak solat berjemaah dgn roomate or housemate.. tahun ni sambut puase jauh dri home sweet home... hmmm... sedey.. sedey sgt2.. tapi ape kan daya... hidup mesti di terus kan walaupun dgn ape jua rintangan dan halangnya.. bwt laa ape y termampu.. sekadar y termampu.. 

semoga ramadhan ni akan jdk lebih baik dri y sblm nya..



CARA SEMBAHYANG SUNAT TARAWIH

Sunat Tarawih boleh bwt sebanyak 20 rakaat, tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar 8 rakaat sahaja. Sembahyang sunat Tarawih hendaklah ditunaikan dua rakaat pada tiap-tiap satu kali takbiratul ihram, kemudiannya dilakukan lagi sehingga genap rakaat yang dikehendaki.

Lafaz Niat Sembahyang Sunat Tarawih



Bacaan Surah
salah satu cara.. kita ley bwt mcm kat bwh nie...
Malam 1 Hingga 15 Ramadan
Rakaat Pertama
Rakaat Kedua
ª  al-Fatihah
ª  satu surah yang bermula dari surah at-Takasur hingga surah al-Lahab.
Susunan surah2 adalah seperti :
1. Al-Takatsur
2. Al-Asr
3. Al-Humazah
4. Al-Fil
5. Al-Quraisy
6. Al-Ma’un
7. Al-Kautsar
8. Al-Kafirun
9. An-Nasr
10. Al-Lahab
ª  al-Fatihah
ª  al-Ikhlas



Malam 16 Hingga Akhir Ramadan
Rakaat Pertama
Rakaat Kedua
ª  al-Fatihah
ª  al-Qadr

ª  al-Fatihah
ª  satu surah yang bermula dari surah at-Takasur hingga surah al-Lahab.
Susunan surah2 adalah seperti :
1. Al-Takatsur
2. Al-Asr
3. Al-Humazah
4. Al-Fil
5. Al-Quraisy
6. Al-Ma’un
7. Al-Kautsar
8. Al-Kafirun
9. An-Nasr
10. Al-Lahab


sebagai penutup solat la witir 3 rakaat.

Sembahyang Witir Sebanyak Tiga Rakaat.
i. Sembahyang witir ini ditunaikan dengan satu takbiratul Ihram dan satu salam sahaja. Lafaz niatnya:
ii. Bagi sembahyang witir seperti ini tidak ada bacaan tasyahud (tahyat) awal.
iii. Bacaan surah selepas al-Fatihah:
Rakaat pertama: Surah al-A’la
Rakaat kedua: Surah al-Kafirun
Rakaat ketiga: Surah-surah
1. Al-Ikhlas
2. Al-Falaq
3. An-Nas
iv. Mulai malam 16 Ramadan kita disunatkan membaca qunut. Lafaz qunut samalah seperti sembahyang subuh. Jika tidak membaca qunut sunat sujud sahwi.



Done for today...
well.. sharing is caring kan...
klu xpandai.. kte same2 blajo yew..
klu xphm 6t kte try tnye UAI..
lets try our best to be the best..
fighting!!


Solat Sunat Terawih : Malam 1 Hingga 15 Ramadan


Malam 1 Hingga 15 Ramadan
Rakaat Pertama
Rakaat Kedua
ª  al-Fatihah
ª  satu surah yang bermula dari surah at-Takasur hingga surah al-Lahab.
Susunan surah2 adalah seperti :
1. Al-Takatsur
2. Al-Asr
3. Al-Humazah
4. Al-Fil
5. Al-Quraisy
6. Al-Ma’un
7. Al-Kautsar
8. Al-Kafirun
9. An-Nasr
10. Al-Lahab
ª  al-Fatihah
ª  al-Ikhlas




surah Al-Takatsur

surah al-asr 

surah Al-Humazah

surah Al-Fil

surah Al-Quraisy


surah Al-Ma'un


surah Al-Kautsar

surah Al-Kafirun

surah Al-Nasr


surah Al-Lahab



can see more here-->click here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...